maandag 16 september 2013

HAES Gezondheid met welk gewicht: begint bij je bron!

Gisteren met andere mooie volle vrouwen een high tea gehad...
Dat was erg lekker en gezellig, maar ook heel informatief.

Ik had al heel wat over HAES gehoord, maar we kregen nu een volledige uitleg. Je zult hier beetje voor beetje meer over horen, maar dit is mijn eerste blog in de trend van de haes en deze wil ik richten op de bron!

Naar mijn idee ben jij de bron!
Gezondheid met elke maat (even HAES vrij vertaald) gaat uit van een goed contact met jezelf. Niet een vast gelegd dieet of een bepaalde hoeveelheid sporten. HAES is meer een basis idee dat je kan aanhouden om goed voor jezelf te zorgen. Het gaat meer over een gezonde leefstijl, welk formaat je ook hebt. Hier ben ik zelf al langere tijd mee bezig. Toch hoe laat je eetbuien , verkeerde gewoontes en negatieve gevoelens over jezelf los en wordt je “gezond”?
Naar mijn idee begint dit bij de basis, bij jezelf, je gedachten en je gevoelens. Hoe denk je over jezelf, hoe ga je met jezelf om en hoor je je innerlijke stem.
Maar als je geen idee hebt hoe je bij jezelf komt hoe kun je dat dan toch gebruiken?

In de toekomst wil ik hier meer naar gaan kijken en eventueel trainingen gaan geven. Nu ben ik vooral aan het nadenken hoe je dat kan doen. Mijn eerste gedachte is, hoe heb ik dat gedaan? Want ook ik was negatief, ongezond bezig en had enorm last van eetbuien.

Mijn basis was ruimte maken voor mezelf.
Ik zie zoveel mensen door hun leven rennen, geen tijd vrijmaken voor zichzelf. Wanneer je naar jezelf wil leren luisteren , zul je tijd en ruimte vrij moeten maken om jezelf de mogelijkheid te geven ook werkelijk in contact te komen met jezelf.

Deze punten waren daarin voor mij heel belangrijk:

Leer nee zeggen.

Dit is hiervoor mijn eerste sleutel. Nee zeggen geeft ruimte. Het lijkt zo makkelijk, maar nee zeggen heeft diepere consequenties. Mijn naaste vrienden en familie hebben er erg aan moeten wennen en soms werden zij zelfs opstandig. Daarnaast is nee zeggen veel omvattend, prpobeer maar eens op een rijtje te krijgen waar je nee tegen zou kunnen zeggen?
Voor mij was nee zeggen vooral letterlijk ruimte maken, het begon met nee zeggen tegen hoe mensen mij behandelde, nee zeggen tegen naasten die je naar beneden halen of, denken dat grapjes altijd mogen. Nee zeggen tegen eten was mijn volgende stap. Wat mocht ik wel en wat mocht ik niet eten? Beetje bij beetje heb ik geleerd nee te zeggen tegen de voedingsstoffen die me letterlijk ziek maakte.

Kom in contact.

Op het moment dat je nee zegt krijg je ruimte, Ruimte om in contact te komen met jezelf, het werkt als een sneeuwbal, de eerste x is het moeilijkste, reageert je omgeving het heftigste, maar daarna... wordt het beetje bij beetje makkelijker. Door de ruimte die je eerste nee geeft, krijg je ruimte voor je echte ik, voor je bron...
Sommige mensen mediteren om bij die bron te komen, maar ik heb het idee dat dat niet eens nodig is, de stilte die nee met zich mee bracht was voor mij voldoende om me bewust te worden van mijn eigen stem. Moeilijk in het begin, maar wanneer je je stem ontdekt hebt is hij steeds vaker en makkelijker te herkennen. Ik ben ook op zangles gegaan, zingen geeft een stroming van energie en lucht door je hele lijf en bracht mij daardoor ook in contact met mijn lijf. Persoonlijk zou ik willen dat iedereen iets dergelijks mee kan maken... Niet voor iedereen zal dat zingen zijn, je kunt ook andere dingen proberen als, yoga, wandelen en fietsen. Deze activiteiten zoeken ook de stilte op in jezelf en dat is vaak het moment dat je innerlijke stem gaat spreken.

Wat jij werkelijk echt wil!

Nee zeggen geeft ruimte voor wat je werkelijk wil! Heb je je wel eens afgevraagt wat je zelf werkelijk echt wil? Soms is dat helemaal anders dan het leven dat je nu leid... Ik wilde 10 jaar gelden, toen ik begon met nee zeggen en de zoektocht naar mezelf, het allerliefste op de wereld een kindje krijgen. Maar wel op een manier, dat ik wist, dat ik er voor klaar was. Ik ben toen bewust gaan werken om dat ook voor elkaar te krijgen. Geloven in jezelf is het belangrijkste in deze stap. Je zou kunnen zeggen dat werken aan wat je echt wil je bij je bron brengt omdat wat je echt wil vaak ook de bestemming is waar je in dit leven heen zou willen. Misschien klinkt dit een beetje spiritueel en is dit abacadabra, maar ik ga uit van het motto, het mooiste wat je kan worden is jezelf, en in contact komen met jezelf, je dromen ontdekken ens uitwerken is voor mij het ultime mezelf worden geweest.

Luisteren naar je lijf!

Voor mij is dit misschien wel de belangrijkste stap geweest, je lijf geeft alles aan, wanneer je hebt leren luisteren kun je ook leren wat voor jou lijf werkt en wat niet. Eetgewoonten waar je ziek van wordt zijn niet de juiste eetgewoonten. Ookal heb ik 10 dietisten gehad de allemaal zeiden, meer brood eten, merk ik van mezelf dat ik van brood eten ziek moe en hongerig wordt, door eerst brood en nu onder begeleiding alle korte koolhydraten te schrappen uit mijn voeding merk ik dat mijn trek in extra eten , eetbuien en negatieve gevoelens omtrend eten verdwijnen. Mijn advies is dan ook geloof in je eigen stem en geef niet op. Ook wanneer het gaat om lichamelijke of geestelijke kwalen, zoek het goed uit, neem een second opinion, wanneer je lichaam aangeeft dat er iets is, is dit ook vaak zo.
Ook ik ben doktoren tegen gekomen die alles op het gewicht gooide, die me niet wilde opereren omdat ik te zwaar was, die me geestelijk de verkeerde diagnose gaven, gewoon omdat het makkelijker was dan verder kijken en je echt verdiepen. In de medische wereld werken ook maar mensen en zij kunnen ook fouten maken, zegt je gevoel dat er iets anders aan de hand is dan de dokter zegt ga dan opzoek naar antwoorden en laat je niet met een kluitje in het riet sturen. Geloof in jezelf is het laller belangrijkste. Kom je er achter wat je werkelijk mankeerd dan pas kun je het gaan verwerken en leren accepteren wat je hebt.

Voor mij is gezond zijn niet zonder kwalen zijn, al zou ik dat vaak willen, gezond zijn is op de juiste manier met mijn kwalen omgaan zodat ik er zo min mogelijk last van heb. Herstel heet dat, en dat kun je leren, maar dan moet je wel eerst weten wat er aan de hand is.

Leren luisteren naar mezelf, is misschien wel mijn belangrijkste stap geweest. Hoe is dat voor jou? Heb je al contact met ju innerlijke stem? Herken je mijn verhaal en de punten die ik aanlever? Of vind je het allemaal abacadabra en heb je nog geen idee hoe je moet beginnen? Altijd ben ik geinteresseerd in feedback. Dit mag je ook naar mijn e-mail sturen angelouise77@gmail.com

Liefs louise

Geen opmerkingen:

Een reactie posten