donderdag 13 januari 2011

Plaats mij niet in een hokje!

Hokjes geest

In welk hokje hoor jij? Heb je daar wel eens over nagedacht? Het valt mij op dat veel mensen in hokjes denken. Die past daarin, die past daar in. De ergste vorm van stigmatisering in mijn ogen, want wat doe je als je in een hokje geplaatst wordt, waar je helemaal niet in wil zitten? Ook vind ik het zo beperkt, je beoordeeld iemand op een klein stukje. Ik ben meer dan 1 hokje ik ben veelzijdig eigenzinnig en creatief.

Hokjes.... te dik, te dun, lui, raar, gezellig, noem maar op allemaal meningen van mensen, maar hoe kijk je hier zelf tegen aan? Helaas kom ik veel mensen tegen, die zichzelf ook in een hokje plaatsen.

Als voorbeeld kan ik de volle vrouwen wereld nemen, vaak hoor ik volle vrouwen zeggen dat doe ik niet want ik ben te dik. Het in badpak lopen of zo. Dat vind ik zo jammer....
Persoonlijk ben ik met de Miss Maxi voorronde in badpak gegaan. Zwemmen is mijn sport en waarom zou ik met mijn 135 kilo er niet goed uitzien in badpak.. omdat ik een buikje heb? Kom nou... Er goed uitzien heeft niets te maken met de kilo's die je meedraagt, het is een vorm van vertrouwen dat je uitstraalt. Je wezen, je karakter, maakt iemand mooi. Stop mij dus niet in een hokje, ik ben dik dus ik durf niet in badpak. Want hoe kom je er dan weer uit?


Een ander hokje dat ik tegenkom is dat je als zelfbewuste volle vrouw met zelfvertrouwen niet mag afvallen.... dat is een hokje dat mij boos maakt. In de volle vrouwen wereld lijkt het soms alsof afvallen een taboe is, je kan pas gelukkig zijn wanneer je niet meer hoeft af te vallen van jezelf. Ja, Ja en is dat goed voor jezelf zorgen!!! En goed voor je gezondheid? Ik ben van mening dat afvallen een persoonlijk iets is, daar heeft niemand anders iets over te zeggen, afvallen moet je doen voor jezelf en niet omdat iemand vind dat je dat moet doen. Daarom vind ik ook dat je het vooral niet moet laten.... Goed voor jezelf zorgen is ook zorgen dat je bewust eet. Zelf vind ik dat moeilijk, mijn behoefte aan suiker door mijn hypoglykimie, maakt dat ik behoefte heb om te snoepen, dit steekt dan de kop op, maar wanneer ik de kilo's eraan zie vliegen komt bij mij ook de gedachte op dat ik er weer wat aan moet doen.

Afvallen is voor mij niet slank worden, die behoefte is er niet meer, maar ik heb wel een ideaal gewicht een gewicht waarop ik mezelf het mooiste vind en om dat te behouden moet ook ik af en toe aan de worteltjes en het water... is dat erg? Nee, zeker niet zolang het maar mijn beslissing is. Ik laat me niet in een hokje stoppen dat ik moet afvallen en ik laat me zeker niet in een hokje stoppen dat ik niet mag afvallen.
Ik leef mijn leven op mijn manier sommige mensen zullen voor me juichen omdat ze vinden dat ik het goed doe, sommige mensen zullen me verachten of zich voor me schamen omdat ze vinden dat ik het anders moet doen. Maar het gaat om mijn leven mijn gevoel en mijn eigenwaarde. Stop mij maar niet in een hokje maar zie alles aan mij. Mijn Lijf, mijn leven en mijn persoonlijkheid!

2 opmerkingen:

  1. ik ben trots op jou moet je zien wat een onwijs mooie vrouw top!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben het de vorige schrijver geheel eens. Je bent zoals je bent

    BeantwoordenVerwijderen