donderdag 20 januari 2011

Ook in mij zit een Miss

Miss Maxi? Ja ken je dat al? Dat is die verkiezing voor volle vrouwen, georganiseerd door Mirjam en Gissella. 30 januari is de halve finale en het belooft een waar spektakel te worden. Ja, ook ik doe mee. Ik heb, bij de Miss Maxi voorronde, mijn eerste passen mogen zetten op de catwalk. Ow wat is dat een geweldige ervaring. Ik wil weer en weer... Nu op weg naar de Halve Finale worden we getraind, we moeten een choreografie lopen en we hebben geleerd hoe je als een echt model over de catwalk gaat. Oefenen geblazen dus, want ik wil het echt goed doen. Het enthousiasme van Gissella tijdens de trainingen, werkt aanstekelijk en maakt het avontuur alleen maar leuker.


Wanneer je mij een jaar geleden had gevraagd of ik mee zou doen met een Miss verkiezing zou ik hebben gezegd , ben je gek, wat moet ik daar... een Miss is voor mij een voorbeeld van charme en Beauty. Nu heeft iedereen wel wat op zijn eigen uiterlijk aan te merken. Zo ook ik, ik vond mezelf altijd te grof, ik ben erg groot, langer dan 180 en heb een robuust postuur door het waterpoloën dat ik altijd heb gedaan. Een mooie party schouders dus! Daar naast is mijn hoofd groot en heb ik vooral veel haar , het is niet lang, maar het is gewoon veel. Ik zei gekscherend ook altijd, ik ben niet dik er is gewoon veel van mij.
Een hele poos heb ik me ook teveel gevonden. Mijn karakter werkt namelijk ook mee, enthousiast gezellig , hopelijk grappig maar altijd aanwezig. 1+1=3 Zeggen sommige mensen wel, dat is heel positief bedoeld, maar in mijn leven vond ik het wel eens moeilijk om het positief te bekijken. Het meedoen aan de verkiezing heeft me echter op een andere manier naar mezelf laten kijken. Als 1+! 3 is dan ben ik er nu blij mee.

Het begon met mijn kennismaking met Gissella, ik wilde haar interviewen voor de krant die ik schrijf. Ik was meteen overdonderd, wat een sprankelende persoonlijkheid. Op mijn vragen over haar organisatie en de miss verkiezing, gaf ze niet de standaard antwoorden, nee ze ging de diepte in. Het zijn van een volle mis betekend niet alleen, dat je mooi moet zijn, je moet weten waar je voor staat, je kaart onderwerpen aan, die anderen misschien niet durven aan te gaan, je komt op voor de volle medemens.
Je moet begrijpen dat ik meteen geïnspireerd was. Al mijn vooroordelen over hokjes, oppervlakkigheid en struisvogelpolitiek werden met ferme zinnen omvergeworpen. Ja... ik wil zei ik... Ik wil ook een volle Miss worden. Ik wil ook, op de barricade, ik wil ook, mensen bereiken en bestaande paden verlaten om nieuwe baanbrekende mogelijkheden neer te leggen. Ik wil ook, de mooie sterke kracht in mezelf profileren en er andere mensen mee inspireren. Ik wil, Ik wil, Ik wil...

In aanloop naar de voorronde heb ik vaak getwijfeld. Toch ben ik de organisatie in de gaten gaan houden, ik mocht aanwezig zijn bij een voorronde als kleedkamer bitch en heb door mijn krant meerdere punten onderzocht die ik in mijn volle bestaan tegenkwam. Toch kwam daar ook de twijfel. Ben ik wel knap genoeg, begrijpen ze hoe ik in elkaar steek en kunnen ze het waarderen? Mijn vrienden zeggen al snel jaa, wees niet onzeker je bent prachtig. Daar heb je vrienden voor... Persoonlijk ben ik wat terughoudender en zeker kritischer. Baanbrekend en inspirerend zijn is niet niets. Hoe pak je dat aan?

Veel mooie missen heb ik langs zien komen in verschillende kranten artikelen, op radio, regionale omroep en zelfs op de landelijke tv. Ja dat zou ik ook willen., maar zet mij maar in een praat programma als de wereld draait door of Pauw en Witteman... Ik heb namelijk wat te vertellen. Ja, je kan het proberen samen te vatten in een kranten stuk, maar mijn visie groeit, zo ook mijn gedrevenheid en de behoefte om mensen te bereiken. Ik volg dus mijn eigen weg. Ik schrijf een krant voor vol nederland, ik ben gastvrouw op de party's van big beautiful world en sinds kort heb ik een blog. Gewoon een blog, de mogelijkheid om overal tegen aan te trappen, deurtjes te openen en het bewustzijn verruimen. Mijn blog hoeft niet alleen te gaan over dik of dun, want ook ik ben meer dan dik of dun. Maar ik hoop dat ik op deze manier kan inspireren en dat jullie zien dat mee doen met een miss verkiezing een proces is.

Het helpt mij met het ontdekken van talenten die ik voorheen niet durfde te zien. Het heeft mij geleerd anders naar mezelf te kijken, maar bovenal heeft het mijn ogen geopend. Ook in mij zit een miss, Ik ben groot, heb uitstraling en een eigen mening. Ik wil voor jullie op de barricade staan en zeker de paden die er zijn vernieuwen met creatieve en eerlijke oplossingen. Al mocht ik geen miss worden, dan zal ik niet lang treuren want de Louise die ik gevonden heb is er een die ik zal koesteren de rest van mijn leven. Ik mag er zijn en ik ben blij met mezelf...
Wat zo'n verkiezing niet allemaal te weeg kan brengen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten