dinsdag 21 augustus 2012

stigmatisering vs positiviteit

In hoeverre moet je je verontschuldigen? Of voel je je aangesproken door termen uit de maatschappij? Hoe ga je met jezelf om? Denk je zelf niet stigmatiserend of voel je je verplicht om de waarheden van een ander aan te nemen? Vind je dik echt lelijk, of is het je aangepraat? Wat is dik, ben ik dat , ben jij dat of begint dat al bij maatje 42? Het hoe het wat en het waarom zijn vaak niet meer uit te zoeken, je verontschuldigen voor wie je bent is de meest onlogische manier van jezelf zijn. Maar hoe leer je van jezelf te houden? Vaak heb ik gehoord wanneer ik slanker zou zijn zou ik meer zelfvertrouwen hebben, alsof de hoeveelheid vet een belasting is voor je zelfvertrouwen. Eigenwaarde wordt niet bepaald door je gewicht, maar daar de hoeveelheid positiviteit in je omgeving. Ja ja daar ga ik weer zelfvertrouwen bestaat uit 4 dingen eigenwaarde , angst , faalangst en assertiviteit, geen van deze heeft het woordje dik in zich, wanneer je deze 4 dingen verbeterd verbeterd je zelfvertrouwen. Hoe je dat doet? Gewoon door positieve ervaringen. Negativiteit is iets, waar de wereld op lijkt te teren, maar niets is zo slecht voor je dan negativiteit. Andere keuzes maken en je negatieve gevoelens omdraaien en veranderen in positieve maakt dat je gelukkiger wordt. Waarom oordelen we zo graag over anderen? Waarom zijn die oordelen vaak negatief gericht en lijkt het makkelijker iemand af te kraken dan een complimentje te geven en positiviteit te benadrukken? Op sommige plekken wordt geprobeerd de negativiteit uit te blokken door alleen gelijk gestemde toe te laten, maar naar mijn idee heeft dat ook geen zin en wel om 2 redenen. De eerste is dat je negativiteit moet leren omdraaien, iets negatiefs leren veranderen in iets positivers. Het gaat er niet om wat je meemaakt maar hoe je er mee omgaat, en ja ook ik heb mijn portie gehad en weet waar ik het over heb.... De 2e manier is dat gelijk gestemde helemaal niet zo gelijk gestemd zijn, zo is er een discussie geweest onder volle vrouwen waarin werd gezegd dat een volle vrouw met dikkere billen een betere volle vrouw zou zijn, in de zin van mooier en gezonder... zo stigmatiseer je elkaar nog steeds al ben je gelijk gestemd iedereen heeft zijn eigen kruisje, hoe je daar mee omgaat is jouw ding. Natuurlijk kunnen onderzoeken het een en ander uitwijzen... maar je kan niet kiezen of je dik wordt met een volle kont of met een volle buik. Het elkaar respecteren lijkt moeilijk. Ik vind altijd, in hoeverre kun je jezelf accepteren, wanneer je alleen maar negatief oordeelt over een ander? Helaas is de maatschappij niet positief gestemd. Is oordelen iets wat iedereen doet, ja ik ook... en is negativiteit altijd binnen bereik. Stigmatisering doe je zelf, je kan het de maatschappij verwijten maar uiteindelijk ben je zelf diegene die het stigma in stand houd. Verontschuldig jezelf niet wanneer er negatief wordt gesproken. Laat je niet aanpraten wat de kudde vind. Behandel jezelf als een diva of de koningin die je beoogt te zijn. En leef je eigen waarheid. Breng positiviteit tot leven want wij zijn de maatschappij en een beter leven begint bij je mij.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten