dinsdag 15 januari 2013

mijn APK-tje in uitvoering

Mijn Apk-tje in uitvoering

Elke auto moet ieder jaar een APK keuring ondergaan.
Ook al is dit niet altijd leuk en kom je wel eens mankementen tegen, uiteindelijk weet je wel dat je weer een tijdje veilig de weg op kan!

Zo werkt dat ook voor mijn lijf! Dik zijn is niet gezond, het maakt dat je lijf harder moet werken! Je hart moet harder pompen en er liggen nare ziektes op de loer als hoge cholesterol (waarvan we allemaal weten dat het nare gevolgen kan hebben) en diabetes!
Ik ben een “gezonde” dikke vrouw... ik heb geen cholesterol problemen gehad en ook geen diabetes... Dit wil ik natuurlijk graag zo houden. Daarom doe ik elk half jaar een test waarmee ik kijk hoe het met mijn gezondheid gesteld is. Daarnaast wil ik graag goed en gezond eten! Een eetpatroon hebben zonder eetbuien en verslavingskenmerken, maar ook genieten.


Hiervoor heb ik mijn APK ingevoerd... minimaal 1 x per jaar neem ik mijn eet gewoontes onder de loep. Ik schrap ongezonde dingen, en eten na 9 uur.
Verder kijk ik naar mijn beweegpatroon en maak een plannetje hoe ik dat kan verbeteren. Een APK duurt minimaal een maand en is vooral bedoeld om gewoontes weer te verversen zodat het eten erna meer als vanzelf gaat. Met de tijd sluipen er dan weer ongezonde gewoontes in en dat maakt dat het tijd wordt voor een nieuwe APK.

Voor mij is het belangrijk dat ik er aan toe ben, ik kan elk moment met een APK beginnen, maar ik moet zeker weten dat ik mijn best ga doen, het is namelijk helemaal niet zo makkelijk voor mij. Het begint met mijn eetgewoonten wanneer ik me daaraan ga irriteren is het tijd voor een maandje pas op de plaats. Vaak duurt het dan nog even voor ik me ook ga inzetten, ik probeer mijn motivatie eerst op orde te krijgen. Afrekenen met slechte gewoontes vind ik namelijk helemaal niet makkelijk!

Meestal maak ik een plannetje;
wat kan ik meer bewegen en hoe kan ik dit integreren in mijn huidige leven zodat het me niet veel extra moeite kost om het ook na de APK vol te houden. Momenteel ben ik opzoek naar een fietsstoeltje zodat Griffin en ik veel op de fiets kunnen. Hierbij wil ik vaste afspraken maken met bepaalde mensen en iig 1x in de week gaan zwemmen met de kleine man!
Dit maakt dat ik veel meer ga bewegen dan op dit moment vlak na mijn bevalling.

Wat moet ik schrappen van mijn eetpatroon na verloop van tijd kies ik toch steeds vaker voor ongezonde eetgewoonte, het met zijn 2en zijn heeft me daarbij nog niet geholpen. De frituurpan gaat de deur uit en het lekkers bij de koffie vervang ik door een appel, daarnaast mijn gewone eetpatroon, want zo ongezond eet ik nu ook weer niet.

bloedprikken Ik bel de dokter zodat ik mijn halfjaarlijkse bloedcontrole kan laten uitvoeren

Afstemmen Omdat ik samen woon, moet ik dit alles afstemmen met mijn lief, het is dan ook de eerste keer dat hij met veel onderdelen mee doet! We willen samen gaan fietsen wanneer hij vrij is, hij eet ook een appeltje en heeft toegestemd in het wegdoen van de frituur.

Een APK is dus niet een gewoon dieet... het is meer en moment waarop je je slechte gewoontes probeert af te leren zodat je de gezonde eet en beweegpatronen langer volhoud en het integreert in je leven.

Ik ben nu een week bezig. Het valt me niet mee,l vooral het verlangen naar chocolade en andere lekkernijen. Maar het gaat goed, doordat we het samen doen en mijn lief met mij rekening houd gaat het ook beter, op sommige plekken krijg ik nog steeds koek , maar dat is 1x in de week en heb dan ook gezegd die momenten die mogen, alle andere momenten houd ik mezelf in bedwang! Het valt me niet mee, maar de eerste dagen zijn het ergste, ik begin me nu al weer lekkerder te voelen en heb het idee dat ik al wat kilo's ben verloren. Chocolade heb ik vervangen door augurken en dat vind ik ook heel lekker. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat...

Wat doe jij om je lijf gezond te houden?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten